Konijnen en knaagdieren

Naast honden en katten zijn konijnen het meest voorkomende huisdier. Gelukkig hebben we bij Dierenkliniek Culemborg aardig wat kennis over, en ervaring met, de knagers. Hieronder een paar handvaten voor de verzorging van een konijn.

Eten voor het konijn

Konijnen zijn van nature grazers. In de vrije natuur zijn ze bijna de hele dag bezig met gras eten. Daar zijn ze ook op gebouwd: veel, relatief arm, voer.

Het is dus heel belangrijk dat een konijn altijd de beschikking heeft over hooi. Daar zit veel structuur in, wat goed is voor de darmen. En ze hebben flink wat te kauwen, wat goed is voor de tanden.

Omdat hun maagdarm systeem gemaakt is om een constante stroom van voer te hebben, is het heel erg als een konijn een dag niet eet. Dus stopt een konijn met eten: ga direct naar een dierenarts!

Tanden van het konijn

Omdat konijn in de natuur heel veel malen, slijten hun tanden heel erg. Dat is niet erg, want die groeien gewoon door! Een fraaie oplossing, maar ook eentje die gevaarlijk kan zijn.

Voor bijveilen

Zo groeien de tanden niet altijd mooi recht (bij 70% van de wilde konijnen groeien ze afwijkend) en slijten dan dus ook niet recht. Dat kan scherpe kiezen tot gevolg hebben die pijn aan de tong of wang veroorzaken. Dan stopt een konijn met eten, en dat is dan weer heel snel levensgevaarlijk!

Na bijveilen

Voor gebitsbehandelingen moet een konijn altijd slapen.

Snijtanden zijn misschien technisch wel bij te knippen bij het wakkere konijn, maar dat is dierenmishandeling. Konijnen blijven misschien wel stil zitten als het gebeurt, maar onderzoek heeft aangetoond dat ze gigantisch veel stress hebben op die momenten.

Voorkomen van ziekten

Goed voer en regelmatig het gebit laten controleren is de basis van een konijn zo lang mogelijk zo gezond mogelijk te houden.

Daarnaast gaat er af en toe een epidemie van myxomatose en soms van VHD door de regio. Dat zijn ernstige ziekten waar je gelukkig voor kunt vaccineren.

En in de zomer is het heel belangrijk om in de gaten te houden of een konijn wel goed schoon is aan de achterkant. Vliegen leggen namelijk nogal snel eitjes in vieze vacht. En de maden die daar uit komen eten levend konijn. Daar laten we geen plaatjes van zien, maar geloof ons: ziet er heel eng uit.

Ook is het advies om de vrouwtjes konijnen te laten “steriliseren”. Niet zozeer om het risico op baby konijntjes te beperken, maar vooral omdat ze nogal snel tumoren krijgen in hun voortplantingsorganen. Het advies is, zeker bij de oudere konijnen, om dan niet alleen de eierstokken te verwijderen (zoals bij katten en honden gebeurt), maar ook de baarmoeder. Mede daardoor is deze ingreep iets duurder dan een vergelijkbare operatie bij de kat.