Informatief

Konijnen in de lente: vergeet niet te vaccineren!

De lente is eindelijk begonnen. Ondanks dat het nog best koud kan zijn heeft het zonnetje toch duidelijk de weg naar Nederland weer gevonden. En dat is vrolijk nieuws, ook voor de konijnen.

Door de warmere temperaturen worden insecten weer actief en dat betekent ook dat er voor de konijnen weer een gevaar op de loer ligt. Of eigenlijk twee gevaren: Myxomatose en VHD (ook wel VHS genoemd). Beide zijn heel erg nare aandoeningen met vrijwel altijd een dodelijke afloop.

Hieronder kunt u meer informatie lezen over beide ziekten

Myxomatose wordt veroorzaakt door een virus. Als een dier besmet is, zien we dat het eerst aan dikke, vochtige zwellingen op de kop en de snuit. Andere klassieke symptomen zijn ‘slaperige ogen’, Opgezwollen lippen, kleine zwellingen aan de binnenkant van het oor en dikke zwellingen rond de anus en geslachtsorganen. Binnen een paar dagen kunnen deze zwellingen zo ernstig worden dat ze blindheid kunnen veroorzaken. Eten en drinken worden steeds moeilijker en gewoonlijk leidt de ziekte binnen 12 dagen tot de dood.
Ieder jaar vallen er weer veel slachtoffers door deze ziekte, ook onder de konijnen die in en om het huis gehouden worden.
VHD 1 en VHD 2 wordt ook door een virus veroorzaakt, hoewel het een ander virus is dan het myxomatosevirus. Ook het verloop van de ziekte is heel anders. De meeste met VHD besmette konijnen sterven zeer snel, zonder dat er sprake is van zichtbare ziekteverschijnselen, afgezien van een periode van een paar uur waarin ze sloom en lusteloos zijn. Bij konijnen die langer blijven leven, kunnen de symptomen sterk variëren.
Mogelijke symptomen zijn koorts en stuiptrekkingen, waarna het konijn in een dodelijk coma terechtkomt en binnen 12 tot 36 uur sterft. In sommige gevallen wordt vlak voor de dood nog bloederige afscheiding uit de neus waargenomen.

Loopt mijn konijn risico?

Alle konijnen kunnen met myxomatose en VHS worden besmet, zowel binnen als buitenkonijnen.

Hoe wordt de ziekte verspreid?

Myxomatose wordt vooral overgebracht door bloedzuigende insecten zoals de konijnen vlo en ook door muggen. Omdat dit virus echter ook door direct contact tussen konijnen verspreid kan worden, kan verspreiding van de ziekte niet alleen met bestrijding van bloedzuigende insecten worden voorkomen.
Het VHD-virus wordt uitgescheiden in de urine, uitwerpselen en afscheiding uit de luchtwegen van besmette konijnen en verspreidt zich snel naar andere dieren. Dit kan door rechtstreeks contact of als gevolg van de verspreiding van het virus (dat zo sterk is dat het vele maanden in de omgeving kan overleven) via besmette kleding, hokken, water, stro, hooi, voerbakken en andere voorwerpen.

Vaccineren

Gelukkig is er een vaccin dat een jaar bescherming biedt tegen beide ziekten. Ons advies is dus ook om de komende paar weken uw konijn te laten vaccineren. Nog voor de vliegende insecten in grote getale tevoorschijn komen.

Afspraak maken?

Tijdens een vaccinatie consult wordt uw konijn meteen helemaal nagekeken, net als honden en katten bij een jaarlijkse controle. Er wordt onder anderen gekeken naar het functioneren van het hart en longen, de algehele conditie, gewicht, maar ook bijvoorbeeld gebit en oren worden nagekeken.
Voor een afspraak kunt u, tijdens openingstijden, bellen met 0345-513 177 of maak hier een online afspraak.

Maak nu online een afspraak